Petter Hepsøs nye skulpturer/objekter i marmor og bronse balanserer mellom det gjenkjennelige og noe nytt. Skulpturene befinner seg i spennet mellom det figurative og det abstrakte. I flere av arbeidene er det som om de opprinnelige gjenkjennelsesmomentene delvis er visket bort av et tredimensjonalt viskelær og at det vi ser foran oss kun er restene av noe som en gang var helt. Hepsø dekonstruerer blant annet dagligdagse, forførende objekter, slik som for eksempel fargesterke plastleker. Indirekte lar enkelte av de aktuelle objektene på utstillingen seg lese som en kritikk av konsumsamfunnet, men dette aspektet ved arbeidene låser imidlertid ikke skulpturenes betydning til noe fullt ut forklarlig. De underfundige dyreskulpturene dreier seg heller ikke denne gangen om imitasjoner, men kan leses som allegoriske fortellinger. Objektene: de utspente, mørke rokkene er arkaiske i uttrykket og minner mer om trofeer enn om thailandske, smidige djevelrokker. Hepsøs illustrasjonsobjekter i rokke-serien ”En face” blir mer enn figurasjoner av rokker. Marmorskulpturene på utstillingen utgjør en egen serie arbeider som er gitt tittelen ”Invers”. Tittelen er en direkte henvisning til den enkle kjensgjerning at det er objektenes innside som danner utgangspunktet for objektenes utside. Hepsø nyttiggjør seg i den forut nevnte serien av barneleker, men så er det altså lekenes innvendige form det er tatt avstøpning av og som er bearbeidet i etterkant. Derav de endelige objektenes forvitrede uttrykk. Felles for de store bronserokkene og de knapt gjenkjennbare plastfigurene, er at de i løpet av den omfattende transformasjonsprosessen fra idé til ferdig uttrykk gjenoppstår som nye, overraskende former. Hepsø er åpenbart opptatt av det sanselige og tinglige ved sine objekter, men de håndverksmessige ferdighetene er likevel striglet på en slik måte at det idémessige grunnlaget aldri oppleves som underordnet formen. Hepsøs kunstnerskap er beslektet med sentrale norske skulptører som Nils Aas og Kristian Blystad. I en internasjonal sammenheng lar det seg for eksempel gjøre å se slektskapet mellom Hepsøs enkle og sofistikerte skulpturer og en av Hepsøs inspirasjoner; rumenske Constantin Brancusis arbeider. I likhet med Brancusi reduserer også Hepsø detaljene til fordel for samspillet mellom forenklede former.
info@gallerihaaken.com
Facebook
Instagram