Galleri Haaken

The Piper's Call

11/11 - 13/12  2009

Sverre Malling
Sverre Malling, The pied piper/rat salad (detalj), 2009, 79 x 297 cm

The pied piper/rat salad (detalj)
Sverre Malling, 2009
79 x 297 cm

Sverre Malling: Schoolbus, 2009, 160 x 337 cm
Sverre Malling: Spirit Caravan, 2009, 160 x 410 cm
Sverre Malling: Spirit Caravan (detalj), 2009, 160 x 410 cm
Sverre Malling: Spirit Caravan (detalj), 2009, 160 x 410 cm
Sverre Malling: Spirit Caravan (detalj), 2009, 160 x 410 cm
Sverre Malling: Epiphany, 2009, 76 x 57 cm
Sverre Malling: Skullbong, 2008, 54 x 36 cm
Sverre Malling: True Bright Blossom, 2008, 65 x 50 cm
Sverre Malling: The left hand path, 2009, 130 x 80 cm
Sverre Malling: The left hand path (detalj), 2009, 130 x 80 cm
Sverre Malling: The left hand path (detalj), 2009, 130 x 80 cm
Sverre Malling: The pied piper/rat salad (detalj), 2009, 79 x 297 cm
Sverre Malling: The pied piper/rat salad (detalj), 2009, 79 x 297 cm
Sverre Malling: The pied piper/rat salad (detalj), 2009, 79 x 297 cm
Sverre Malling: Peacock, 2009, 64 x 124 cm
Sverre Malling: Woman with skull (Homage to Félicien Rops), 2009, 75 x 56 cm
Sverre Malling: Claustrophobic Cyclop, 2009, 8 x 7,5 cm

Sverre Malling regnes som en av landets mest markante tegnere og har gitt tegning ny aktualitet i norsk samtidskunst. Han avsluttet sine studier ved Statens Kunstakademi i 2004. Han har deltatt på en rekke separat- og gruppeutstillinger, blant annet den pågående Sort Romantikk på Nordnorsk Kunstmuseum. Han var også festivalutstiller under Lillehammer Litteraturfestival i år. Malling høstet også stor oppmerksomhet da vant årets Høstutstillingspris for sin store fargetegning ”Spirit Caravan”.


En detaljert tegning i storformat av en forlatt skolebuss i et skogkratt, kranier, et rottelik i forråtnelse, demoniske eksistenser. Malling forfølger en gotisk og atmosfærisk nerve – i tett samspill med kunsthistoriske og popkulturelle referanser. Historiske sitater er et fast innslag hos Malling, enten det dreier seg om barokk malerkunst, moderne rockekultus eller skrekkfilmer.

Malling aktiverer naturen som et metaforisk materiale. Gjennom nærstudier av vekster og planter som bebos av insekter og amfibier viser han en interesse for stilleben og en kontinuert landskapstradisjon, som trekkes inn i nyere tid. Naturen tar over der kulturer kollapser. Skogskulissene blir åsted for noe som glipper unna den opplyste rasjonaliteten. Naturen blir skrudd og dekadent. Naturbarn av uviss opprinnelse vekker assosiasjoner til hippiebevegelsens alternative livsførsel. Hallusinogeners illusoriske virkning og en psykedelisk visuell verden står sentralt i Mallings motivvalg.

The Pied Piper/Rat Salad er en sammensatt tegning som er foldet i flere deler. Rottefangeren i Hameln er et sentralt litterært motiv for denne utstillingen, en tvetydig skikkelse som pendler mellom gode og onde krefter. Denne legenden viser til en hendelse i en tysk by i 1284, hvor byens barn angivelig ble bortført av en rottefanger. Denne fortellingen opptrer i en rekke sammenhenger som et bilde på en innebygget ondskap i kulturen og barns potensielle villfarelse. Malling antyder en kobling til vår tids skrekkfigurer, som Freddy Krueger fra A Nightmare on Elm Street. Barna stjeles og korrumperes, kanskje som en konsekvens av fedrenes synder.

I dag har den figurative og fortellende tegningen fått et gjennomslag på den unge lokale kunstscenen. Sverre Mallings tegninger forholder seg til en både samtidig og nostalgisk romantikk med irrasjonelle undertoner. Med dette setter han forfallets tankegods i bevegelse og lar det sirkulere i nye og aktualiserte sammenhenger.

Til listen over alle omtalte utstillinger

 
Galleri Haaken
Tjuvholmen allé 23
N-0252 Oslo
Opening hours
Tuesday - Friday 12 - 17
Saturday 12 - 16
Tel +47 2255 9197
info@gallerihaaken.com
Facebook
Instagram

 
Webutvikling: Erlend Schei