Kunstens fremste egenskap er, slik Henrik Placht artikulerer det, å gi mennesket håp: «I vanskelige tider der mennesket er utsatt, kan kunsten bidra til å holde motet oppe.»
Det er denne forestillingen om kunstens iboende kraft som danner utgangspunktet for «Den halvferdige himmelen», tittelen på den niende utstillingen med Henrik Placht i Galleri Haaken. Bildene heter, blant annet, «En vinternatt», «Madrigal», «Lyset strømmer inn», «Seks vintre» og «Sort stein og titan». Fascinasjonen over dybden i fargen Paynes Grey kommer til syne i grunningen og dersom man studerer maleriene nøye, skimtes forskjellige tilløp til historier i de mange lagene bildene er bygget opp av. Det hvite, sterke lyset som på ulikt vis stråler gjennom de dunkle billedrommene gir assosiasjoner til månelys i nattens mørke. De mange linjene speiler bildeuniversenes egen indre logikk. I et splintret, men stramt organisert bilde som «Madrigal» er det som om man i det fjerne hører lyden av polyfon korsang. I «Verdens begynnelse» slår undringen over alt livs tilblivelse innover betrakteren, perspektivet forflytter seg og man minnes om nødvendigheten av at atmosfæren – dersom menneskeheten skal bestå – fortsetter å ligge som et beskyttende hinne rundt planeten.
Placht presenterer denne gangen en suite av 8 lyriske malerier, bygget opp av utallige sjikt (akryl, tusj og spray på lerret) samt akvareller malt i Phu Yen i Vietnam. Utstillingen rommer også akvareller nylig malt i Tourrettes-sur-Loup i Provence i Frankrike. Alle arbeider er malt i 2022.
info@gallerihaaken.com
Facebook
Instagram