Vi lever i en tid der en verdensomspennende, stadig pågående pandemi legger sine begrensninger på alt og alle. Mindre kontakt med mennesker og lite reising betyr helt konkret distanse og isolasjon. Følelsen av frihet har skrumpet inn, og både den mentale og den praktiske organiseringen av egne liv er kraftig forstyrret.
I denne «tunnelen» av en ny tid, har Henrik Plachts maleriske vokabular endret seg. Ulike språk har, uten at han har ønsket å legge bånd på utviklingen, vokst frem og lever nå side om side i det han selv opplever som en åpen sfære.
For Henrik Placht ble det å stå å trykke monotypier en form for kontemplasjon. Utstillingen THE HOPE OF RETURNING TO WONDERLAND rommer et utvalg arbeider fra det som både har vært en trykke- og tankeprosess.
Maleriene som vises i utstillingen har også et element av noe nytt i seg. De er nærmere akvarell enn noen sinne, og vannet som løser opp pigmentene er både teknikk og bærende element i bildene. Maleriene er fremdeles fargesterke, men flere av dem har lag med karbon på toppen. Dette tilfører de høyfrekvente maleriene en ro og dybde.
info@gallerihaaken.com
Facebook
Instagram