Munan Øvrelid skaper rom av maleri i sine malerier. Øvrelid er opptatt av forholdet mellom verden og våre indre bilder av den. Det er som om bildene hans blir til i et lystig svev mellom tid og rom. Fra 1400-tallets gobeliner og malerier fra kunsthistorien, til fjær, vinger, tomatsuppe, pinner, hansker, lykter, epler, blomster, klesvask og underlige hodeplagg. Han har malt rom på flater av flater, maleri av maleri av maleri, og rom av tepper på flater i rom. Rommene inneholder ting som ikke har en entydig mening, ting som har potensial som symboler eller vesener. En sensuell melon åpner seg, døde fiskekropper stirrer tomt ut av maleriet, mens sommerfuglene har et levende blikk på vingene.
Tomatsuppen byr seg fram, pinnen holder en hatt og minner om spydene i veven bak, lerretet har en rift mot et svevende eple. Det er som om maleren vil vekke en kollektiv fantasi, pirre blikket og overraske tanken. I svevet mellom flate og rom, indre og ytre, stillstand og bevegelse, lys og skygge oppstår et mylder av tolkningsmuligheter. Med konsentrerte blikk og nitide strøk har Øvrelid malt fram livssykluser, død, gjenfødsel, livsbejaende malstrømmer, som fra et gammelt dyp, skygger fra underlige vesen, på kanten av stupet. Skygger av handlinger og vesen utenfor maleriet gjør at illusjonene av rommene strekker seg utover flaten, og inn i våre indre rom.
Der finnes et alvorlig umørke, hvor lyset framkaller skygger og gjør et frodig mørke synlig. Og mørket fremhever lyset. Ting i verden trer fram gjennom forhold, kontraster og motsetninger, men ved nærmere ettersyn motsetter de seg enkle forklaringer. Ordene lys og umørke kan bety det samme, men fremkaller ulike bilder. På en lignende måte beveger Øvrelid seg med tydelige grep mot noe uklart og ubegripelig. En lykt, to hansker og deres skygger står overfor et bilde av kamp for liv og død på havet. Lykten gjentar seg i båten i motivet på veggen bak, den er langt unna i rom, men like ved på lerretet eller veggen. Og over, er det en måkevinge eller en englevinge vi ser?
Det er mulig å utvikle en ny forståelse av verden. I en erfaring møter vi noe konkret og uventet, og vi blir grepet av noe vi ikke helt begriper. Slik blir vi minnet på at vi mennesker kanskje ikke er her alene. Verden er full av ting og vesener som kan feste seg, kan omrokere våre sinn og skape nytt lys eller nytt umørke.
info@gallerihaaken.com
Facebook
Instagram