Galleri Haaken

Henrik Placht - Drømmen om apokalypsen

10/1 - 3/2  2019

Henrik Placht
Henrik Placht, Uten tittel (akvarell), 2018, 28 x 19 cm

Uten tittel (akvarell)
Henrik Placht, 2018
28 x 19 cm

Henrik Placht: Drømmen om apokalypsen I, 2018, 268 x 190 cm
Henrik Placht: Lilith, 2018, 268 x 190 cm
Henrik Placht: Drømmen om apokalypsen II, 2018, 134 x 190 cm
Henrik Placht: Argon, 2018, 190 x 134 cm
Henrik Placht: Drømmen om apokalypsen III, 2018, 190 x 134 cm
Henrik Placht: Light of my life, fire of my loins, 2018, 65 x 47 cm
Henrik Placht: Ung elskov, 2018, 150 x 110 cm
Henrik Placht: Sluttspill II (Phu Quoc), 2018, 150 x 110 cm
Henrik Placht: Uten tittel (akvarell), 2018, 38 x 28 cm
Henrik Placht: Uten tittel (akvarell), 2018, 38 x 28 cm
Henrik Placht: Uten tittel (akvarell), 2018, 18 x 14 cm
Henrik Placht: Uten tittel (akvarell), 2018, 38 x 28 cm
Henrik Placht: Installation view, 2019

Galleri Haaken er stolte av å kunne ønske velkommen til Henrik Plachts utstilling Drømmen om apokalypsen. Den dystopiske utstillingstittelen kom til Placht under et, til dels, dramatisk opphold i Nord Korea høsten 2017. Formålet med reisen var å lage kunst i Nord- Korea og møte nord- koreanske kunstnere og utveksle informasjon, ideer og historier.

«Jeg satt og malte akvarell på hotellrommet mitt i Pyongyang, hovedstaden i Nord-Korea, da hydrogenbomben gikk av. Glasset med vann veltet og hele rommet ristet. Det var et alvorlig øyeblikk og en skremmende opplevelse. Maleriet "Harehjerte", som er med i utstillingen Drømmen om apokalypsen, er innfelt i akvarellen jeg malte i det bomben gikk av».
Narrativet – fortellingen – i Drømmen om apokalypsen er personlig forankret og er i vesentlig grad forbundet med nevnte opphold, men utstillingen består også av malerier og akvareller med forskjellige dimensjoner malt under Plachts mange reiser i Vietnam. Akvarellene er produsert med pigmenter fra Nord Korea og pensler laget av rev og ulvebust fra samme land. De grovere penslene etterlater spor av uvørne anslag og gir motivene et preg av musikalsk improvisasjon.
De større arbeidene er i all hovedsak malt i atelieret på Hallagerbakken i Oslo. Mange av maleriene er fargesterke og svært energiske i uttrykket, men den aktuelle utstillingen rommer også flere bilder der paletten begrenser seg til svart og hvitt. Kanskje har bruk av en redusert palett sammenheng med utstillingens overordnete, alvorlige tematikk.
Vår tidsalder er gitt navnet Antropocen, og det er i dag åpenbart for enhver at menneskenes inngrep i naturen har endret den på en slik måte av vi ikke kan stoppe en utvikling av den globale oppvarmingen. Dette er problematikk som Placht kretset omkring i sin forrige utstilling, Permafrost, men som også ligger under og dirrer i den aktuelle motivkretsen. Til tross for en dystopisk holdning og en negativ holdning til samfunnsutviklingen er Henrik Placht likevel fremdeles optimistisk innstilt. Fremtidshåpet ligger, blant annet, i kunsten: «Mine intensjoner er gjennomgående gode og står i humanismens tjeneste. Jeg har tro på at kunsten kan bidra som brobygger og formidler av det gode i mennesket».


Henrik Placht er nylig tilknyttet Kerber Verlag (Berlin). Forlaget planlegger en monografi om Placht. Blant bidragsyterne er den anerkjente, israelske filosofen Raphael Zagury-Orly. Monografien vil også inneholde en tekst der Henrik Placht utdyper hvordan han i perioden 2002-2009 med støtte fra Utenriksdepartementet bygget opp kunstakademiet i Ramallah, International Art Academy Palestine (IAAP). Placht bidrar i november 2019 på en gruppeutstilling i Künstlerhaus Bethanien, Berlin. Kurator: Nabi Nara. Utstillingen skal videre til Seoul, Sør-Korea.

Til listen over alle omtalte utstillinger

 
Galleri Haaken
Tjuvholmen allé 23
N-0252 Oslo
Opening hours
Tuesday - Friday 12 - 17
Saturday 12 - 16
Tel +47 2255 9197
info@gallerihaaken.com
Facebook
Instagram

 
Webutvikling: Erlend Schei