Why beauty is ugly er Thomas Sæveruds femte separatutstilling på Galleri Haaken og malerienes titler kan kobles til Romantikkens begreper om det skjønne.
Til tross for at Sæveruds billeduttrykk står i en formalistisk hard-edge tradisjon, så er han stadig i dialog med den museale kunsten. Maleriet Uccellos sirkler på debututstillingen i Kunstnerforbundet i 1996 er bare et av flere eksempler hvor Sæverud har latt seg influere av renessansemalerienes underliggende geometri. I flere serier har Sæverud dessuten tatt utgangspunkt i barokkaltrenes bladgullforgylte spiler som symboliserer guddommelig lys,.
I den aktuelle utstillingen er de fleste maleriene bygget opp av buer, geometriske figurer som flere senmodernistiske kunstnere har brukt for å skape dynamikk og uro i billedflaten.
Den bevegelige billedflaten bruker Sæverud til å skape billedrom og fargeholdninger som leder tankene hen mot et uendelig landskap man stirrer utover og lengter inn mot, et perspektiv vi gjenkjenner fra attenhundretallets landskapsmaleri.
Gjennom maleriene ”Pastorale”, ”Sublim”, ”Arcadia” og ”Nocturne” undersøkes om det i det hele tatt er mulig å lage en ikke- reaksjonær representasjon av den type skjønnhet som skapte forutsetningene for kunsten slik vi kjenner den i dag.
info@gallerihaaken.com
Facebook
Instagram